היי, אם עוד לא הכרתם אותי, אז היי שוב. אני שמוליק דורנבאום, איש שיווק אונליין כבר מעל 8 שנים ברציפות, החל מחברות גדולות מאוד ועד לאינסטלטורים עם אתרים קטנים בעלי 2 עמודים. למה אני משוויץ? כי אני בסך הכל רוצה להגיד לכם שמה שאני עושה לא מגיע מרעיונות / השראות / חזיונות, אומרים כבר שנים שהמדע ועולם העסקים לא הולך יד ביד למרות שהמדע מנצח בעזרת כל הוכחה ריאלית.
בואו נתחיל לאט, אני אשאל שאלות ואתם תענו לעצמכם בקול (כי אחרי הכל אני לא אצליח לשמוע את התשובות אבל יש לי הרגשה שאדע איך להמשיך ולשאול)
שאלה: האם אתם חושבים שאתם הדבר הכי טוב שקרה למוזיקה הישראלית?
אם עניתם "כן", מעולה, סגרו את המחשב, צאו החוצה ותפסיקו עם השקרים זה רע לכליות. אם אתם כן מודעים לעצמכם ואתם יודעים שאתם זמרים מעולים עם שירים ממש טובים אבל לא הכוכב הבא אז כדאי שתבינו, אתם חייבים גימיק, אתם חייבים משהו שיגרום לאנשים להגיד "אוקיי, זה לא רק המוזיקה שלו טובה אלא גם.." זה לא חייב להיות מחשוף או פציעה ישנה, צריך להיות סיפור מקורי מאחורי המוזיקה, שוב, אני לא אומר תמציאו את הגלגל אבל בחייאת, אל תנסו להיות משהו שקיים כבר, תמציאו מוזיקה מקורית. תיזכרו באמדורסקי, אביב גפן, ומשייגעצ ועד אסף אבידן, כל אחד מהם היה עם "כח על" משלו, לפעמים זה קול מעצבן, לפעמים אלו שירים שאף אחד לא היה מספיק אמיץ לשיר אותם לפני. דעו את כח העל שלכם ואל תחקו אחרים, זה נדוש, זה פאתט, אתם יותר טובים מזה ואני אומר את זה מבלי לדעת מי אתם בכלל.
יש מושג בתקשורת שנקרא "חח"מ" שאלו ראשי תיבות של "חדש, חשוב, מעניין" תחשבו על המוזיקה שלכם לרגע, עם כל האהבה העצמית, האם אתם חדשים? חשובים? מעניינים?? אחרי שתענו על אחד מהמושגים הנ"ל לחיוב, אתם בדרך הנכונה, אם לא, אתם עוד מוזיקאי ישראלי שרוצה להצליח, גם אם יש לכם מוזיקה מדהימה, אתם עוד מוזיקאי ישראלי שרוצה להצליח.
שאלה: האם עושים משהו חוץ מלתייג אנשים בפייסבוק על השיר החדש שלכם?
אם עניתם "כן", מעולה, תמשיכו לקרוא בכל זאת. אם עניתם "לא" אני מבקש מכם לסגור את הפייסבוק עד שלא תקראו את כל הכתבה, לפחות בשבילי, כטובה. היום, הכל קל מדיי עבורכם, יש לכם 1000 חברים, אז בטח אשיג 1000 השמעות אם אצליח בסך הכל לתייג את כל ה1000 חברים, אז לא, זה לא עובד ככה. יש הבדל גדול(!!!) בין שיווק לפרסום, למשל, פרסום זה להגיד לכולם: "השיר שלי טוב!!! בואו לשמוע" ושיווק זה שמישהו אחר אומר עליכם לכולם: "השיר הזה שלו טוב!! אתם חייבים לשמוע אותו"
לשווק את עצמכם זה לדאוג להיות אחד מה"חח"מ" שהזכרתי קודם, כך נולד לו יצא הוויראליות, ברגע שאתם, לצורך העניין, מעניינים כי יש לכם אולי "גוון קול" שעוד לא נשמע כמותו, אנשים ישתפו שירים שלכם בצורה בלתי רגילה, אסף אבידן התחיל כמוזיקאי ישראלי להזכירכם, אתם לא היחידים שחושבים שהוא תופעה.
שאלה: האם אתם מוציאים גם כסף חוץ מלספר למשפחה שיש הופעה בקרוב?
אם עניתם "לא" יש לזה בטח שתי סיבות, האחת – אין לכם כסף. השניה, אתם קמצנים. בשני המקרים, אתם חייבים להגיע למצב שיש לכם תקציב פרסום להופעה / לסינגל שלכם, בלי להוציא, אי אפשר להכניס. לא אמרתי להוציא 10,000 ש"ח לחודש (למרות שזה היה יכול להיות וואו לא קטן). תוציאו אפילו 500 ש"ח, על קידום ביוטיוב, על קידום בפייסבוק, השגת לייקים חדשים לעמוד (אל. תתייגו. אנשים!) השגת לייקים זה לא עניין של "בואו בבקשה!" אלא להשיג אנשים שאולי רוצה להפתח למוזיקה חדשה ובלי להכריח אותם, הרי פרסום בפייסבוק הוא פרסום של סטטוס ולדאוג שהוא יופיע להרבה מאוד אנשים בפיד, ככה אתם לא עשיתם "פרסום" אלא עשיתם "שיווק".
אם יש לכם עוד שאלות לגבי שיווק, אתם מוזמנים לדבר איתי, או עם כל אחד מצוות האתר על הנושא, אני בטוח שיש כאן מספיק אנשים שישמחו לייעץ לכם להתקדם במה שאתם הכי אוהבים לעשות.