נגיף הקורונה השבית לחלוטין את עולם התרבות והכניס מאות אלפי אנשים רק בישראל למעגל אבטלה שאותו לא הכירו מעולם וגרם לצרכני התרבות להישאר יתומים מהעולם העשיר שאליו התרגלו במשך כל חייהם.
במבט לאחור, אפילו המלחמות הגדולות ביותר בישראל לא עצרו את עולם התרבות, אם כבר, ההיפך הוא הנכון. התיאטרון, המוזיקה והאמנות ידעו לעבוד במקביל ואף לעצב את עצמם מחדש במשברים מסוג זה. אך מגפת הקורונה, הצליחה להוכיח שאפילו את זה, ניתן לעצור.
לאחר יותר משמונה חודשים בהם ההצגות, ההופעות, הפסטיבלים, המוזיאונים והמסיבות כמעט ולא פעלו בכלל, מעניין לראות כיצד עולם זה מגיב לתנאים החדשים ולמצבו הקשה. בעזרת אתר https://www.kzat-tarbut.com החלטנו לבדוק מה עושים כל גופי ואנשי התרבות בישראל וכיצד הם מסתגלים למצב החדש.
הדיגיטל מככב ומחליף את אולמי ההופעו
אז את מקומם של אולמי התרבות, תפסו מסכי המחשב, הטלוויזיה ותוכנות כמו זום בעיקר, שהפכה לקשר היחיד והאחרון בין האמנים לבין הקהל. כך למשל, אמני סטנד-אפ וזמרים מופיעים ללא קהל מול צופים בזום, מועדונים כדוגמת מועדון זאפה למשל, יצרו שיתוף פעולה עם אולפני הטלוויזיה ושידרו מדי ערב הופעות של זמרים וזמרות ללא קהל באולם.
דוגמא נחמדה להסתגלות עולם התרבות במצב החדש של הקורונה, הוא מופע הפסטיגל שהשנה היה אמור לחגוג בגדול את מופע ה-40 שלו ברציפות. במקום זאת, הוחלט לקיים את הפסטיגל במתכונת דיגיטלית בלבד
במקום לקיים סדרות של מופעים אינטנסיביים את היכל התרבות, ארנה בירושלים ואולמות נוספים בהם נהג להופיע הפסטיגל מדי שנה, הפעם נאלץ הפסטיגל להציג מופע אחד בלבד ולהציג אותו במתכונת דיגיטלית ללא קהל באולם.
כדי ליצור בכל זאת עניין, יצרו בהפקת הפסטיגל פעילויות אינטראקטיביות עם הצופים כך שיוכלו להשפיע על עלילת המופע ולקחת בעצם חלק מהסיפור. פעילויות אלו מתקיימות מדי יום, עד למופע המרכזי והחד פעמי שיתקיים באמצע חודש דצמבר.
וכדי בכל זאת להישאר חגיגיים ולחגוג את 40 השנים, הביאו בפסטיגל את כל הכוכבים מכל המופעים במהלך השנים ואין ספק שהולך להיות מופע מעניין ושונה מאוד מהמופעים של השנים האחרונות.
את הרעיון של מופע דיגיטלי כבר לקחו גם מפיקים נוספים, וכנראה שהפסטיגל לא יהיה היחיד וישנם מופעי חנוכה 2020 נוספים שככל הנראה יציגו מופע דומה
ניסיון לחזרה לשגרה גם באולמות התיאטרון
ידיעה מעניינת נוספת שמצאנו באתר "קצת תרבות", היא פיילוט חדש של משרד התרבות שמנסה להחזיר לשגרה את אולמות התיאטרון כמו בית ליסין או הקאמרי ולהחזיר מספר מצומצם של הצגות בתנאים מקפידים ומחמירים שמותאמים לקורונה ולתו הסגול.
כחלק מאותם תנאים, השחקנים של אותן הצגות נאלצו לעבור בדיקות קורונה ובתי התיאטרון נדרשים לנקות היטב את האולמות מספר פעמים ביום. אז אין ספק שזהו לא האידיאל, אך בהחלט סנונית משמחת במצב הקשה אליו הגיע עולם התרבות.
נקווה כולנו שנוכל לראות את עולם המוזיקה ועולם התרבות בימים טובים ומצליחים יותר.